Cheeky Malin

2011-12-08
20:07:14

Mammografi - inte så illa
I dag var jag på min allra första mammografi. Det var inte alls så illa. Först fick jag gå in i ett litet bås med två dörrar. Sköterskan som ledde mig dit sa: 

- Nu kan du gå in och låsa dörren, klä av dig på överkroppen och vänta tills jag öppnar den andra dörren till undersökningsrummet.

Inga problem, tänkte jag och stängde det lilla båset, tog av mig på överkroppen och såg en glimt av mig själv i spegeln. Där stod jag i vita sjukhusbrallor (smet ju dit från jobbet) med den översta knappen uppknäppt eftersom de var för små, en blekfet mage och topless. Hetare har man ju varit. Plötsligt slog det mig att jag skulle stå där halvnaken då den inre dörren skulle öppnas. Skulle jag stå med armarna i kors över brösten eller bara ha dem hängandes rakt ner som på en galning? Lite käckt på höften kanske? Var fan gör man av armarna?

Dörren öppnades och jag fick en kort instruktion och sedan var "skanningen" i gång. Jag försökte vara lite käck mitt under undersökningen eftersom jag var placerad mitt framför ett fönster ovanför infarten till sjukhuset. In my prime! Hur som helst, var lite käck och sa:

- Så snällt att ni vinklar persiennerna i alla fall..

Vet inte om det gick hem. Jag sneglade ner på min lilla klämda tutte men det såg inte så illa ut som jag hade föreställt mig. Jag hade ju hört andra beskriva tuttar som låg platta eller utdragna. Det var inte alls så illa. 

Efter undersökningen skulle sköterskan även ge lite kort info om hur man ska få beskedet med brev och återigen stod jag och undrade var jag skulle placera händerna och hur jag skulle hålla armarna. Kändes larvigt att skyla brösten efter att hon redan hade kladdat på dem.

Ni som ännu inte har varit på mammografi fast ni borde - gå! Det var inte alls illa och absolut värt det. Jag skulle hellre göra den där undersökningen varje dag än att gå igenom den behandling min kollega går igenom nu.
Kommentarer:
#1: Sussie

Exakt så funderade jag också. VAR gör man av armarna på ett naturligt och lite casual way när man står i det lilla båset.... i väntan på att göra en helt naturlig entré med rulig mage och tuttarna on the run? Jag försökte också vara lite lagomt käck. Hur många käcka honor klämmer de på en dag? Det är ju verkligen löpande band-principen som råder. Hur många ruttna skämt och nerviga kommentarer får de höra varje dag, året om?

2011-12-08 @ 22:01:45
#2: Cheeky M

Ja jag skulle ha utmärkt mig mer med en kommentar som: Jaha och vad gör du ikväll då? Vill du hitta på nå't?

2011-12-08 @ 22:08:13
#3: Helénan

hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaa...........asg...............

2011-12-09 @ 09:53:10
#4: milla

Jag har blivit kallad till januari tack för din info så jag vet vad som väntar mig

2011-12-10 @ 18:43:52
#5: Cheeky M

Nej Milla, det gick snabbt och var inte ens direkt obehagligt. Bara lite knäpp känsla. Lycka till i januari! Kram Malin

2011-12-10 @ 22:12:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: