Cheeky Malin

2011-11-11
22:08:47

Filmtajm
afrikas blomma Ska kolla film i datorn och väljer den här verklighetsbaserade filmen. Kanske är sevärd?

Som 5-åring blir Waris Dirie omskuren, och som 13-åring blir hon bortgift. Det är inte så konstigt att den tonåriga somaliska flickan flyr till Europa. Hon lever under en tid på Londons gator som en illegal invandrare, tills en barmhärtig kvinna erbjuder henne vänskap och tak över huvudet. Efter ett tag får hon jobb på en snabbmatsrestaurang där en modefotograf faller för hennes exotiska utseende. Waris förvandling till internationell toppmodell kan börja.

En blomma i Afrikas öken är baserad på Waris Diries bästsäljande självbiografi och skildrar hennes omtumlande flykt från hemlandet till en tillvaro som en av världens största supermodeller - och idag ledare i kampen mot könsstympning. Det är ett gripande och varmt drama om att återskapa sitt liv och en ilsken uppmaning att stoppa en barbarisk tortyr som drabbar kvinnor världen över.

Texten tagen från http://cdon.se/film/en_blomma_i_afrikas_%C3%B6ken-14466541

Kommentarer:
#1: Cheeky M

Så här tyckte jag:

Hon var TRE år när hon könsstympades och scenen var vidrig. Det jag reagerade mest på i scenen var treåringen som "spelade" rädd - hon måste ha varit det på riktigt. Usch..måste de ha med scenen alls? Vi hajar det vidriga ändå. Nu oroade jag mig istället för den lilla "skådisen".

Enligt eftertexterna så kösstympas 6000 st flickor om dagen. Annars var det en rätt kass film.

2011-11-12 @ 00:27:54
#2: milla

Du får tala om sedan om den är värd att se.

Har boken hemma men har inte läst den ännu.

Ha en riktigt skön helg

2011-11-12 @ 18:08:00
#3: Cheeky M

Ja min "recension" står som första kommentar. Sevärd men ingen fantastisk film. Boken kommer vara betydligt bättre!



Trevlig helg!

2011-11-12 @ 18:59:31
#4: Johanna

Boken är bra! Har inte sett filmen än!! Men jag antar att som alltid när man läst boken innan är filmen kass!

2011-11-13 @ 10:09:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: