Cheeky Malin

2011-11-12
23:52:36

Det här är ingen jäkla bar

Minnen från Grekland…

Det finns en aldrig sinande källa av minnen från Grekland hos mig och det jag inte minns finns nerkladdat i ett gäng ritblock, anteckningsblock samt vad som än gick att skriva i. Under alla åren där fylldes många dagböcker med tankar, upplevelser, trams och skitsnack. Har lådor med gamla dagböcker!

Taget direkt ur minnet så kan jag dela med mig en upplevelse som jag och mina vänner ofta skrattat åt i efterhand.  Under de första tre åren i Grekland var jag bosatt på ön Poros (1990-92).  Där åkte många greker till ett litet bageri tidigt om morgonen efter att nattklubbarna stängt. Klockan brukade hinna bli runt sextiden på morgonen, ibland kanske till och med runt åttatiden. Det var nybakade pajer som lockade grekerna, men vi åkte nog mest dit för det var där alla killarna hängde.

Vi stod där råflirtiga och köade fram till den lilla luckan som bagaren och hans son öppnade ut till gatan och till oss hungriga fyllon. Grekerna köpte väl kanske oftast bara någon dryck och en paj var, men så en natt gled jag minsann fram till luckan, tittade in på en svettig gubbe (bagaren) och gapade på engelska:

- En paj och åtta öl!

Gubben ilsknade genast till och skrek tillbaka på engelska med supergrekisk brytning:

- THIS IS NO FUCKING BAR!!! (Nästan som THIS IS SPARTA!)

Därefter åkte luckan igen med en smäll. Där stod jag först i kön med tio hungriga greker bakom mig. Jag var inte så poppis den natten och min idé om efterfest stendog…

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: